Kleretekst

Mensen hollen af en aan in de stationshal. Nog een halfuur om te overbruggen.
Ik schuif mijn koffie tegen het raam aan en klim op de kruk. Een koffietent is mijn favoriete wachtkamer. Hier ben ik ongestoord een voyeur. Doe ik inspiratie op.

Mijn blik valt stil bij een opvallende persoonlijkheid. Dikke gouden oorringen maken haar bijna een piraat.  Ze heeft vuurrood afrohaar in fijne krullen. Haarstuk of echt? Op haar zwarte T-shirt prijkt: ‘To sexy too love’. Sexy zijn en dan de boodschap, ‘dan kun je niet van mij houden’.

Wat is dat met kleding en teksten?
Ik zie nu een man, zijn rug licht gekromd, al is hij nog jong. ´Nix, nada´ lees ik op zijn rug. Zijn uitstraling is in overeenstemming met de tekst. Wie bedenkt deze lullige teksten? Een marketeer met een beroerde maandagochtend?
Het verkoopt.

Ik zie nog een kleuter in een zwartwit jurk met doodshoofden. Een gezette dame met een roze sweater met : ‘pink elephant! Hoe cliché!

Dan is mijn koffie op. En rest mij de vraag: kiezen deze mensen de stellingname op hun kledij, of kiest de stellingname hen?